Skip to main content

Gezond sporten bij koude temperaturen

12

Nov 2020

De sportzalen in Vlaanderen zijn nog een tijdje gesloten maar dat wil niet zeggen dat we niet in de open lucht mogen gaan sporten. Met het relatief zachte herfstweer dat er nog aan zit te komen, zijn fiets - of looptochten ideaal om de conditie te onderhouden. Maar buiten sporten in de herfst en winter is nog wat anders dan in een sportzaal. Wij zetten voor u de belangrijkste tips over sporten in openlucht op een rijtje.

Leden informatie

Waarom fietsen of lopen?

Deze twee zeer toegankelijke sporten zijn een uitstekende methode om gewicht te verliezen, je conditie en weerstand te verbeteren, ziekten te voorkomen en ook nog eens beter te slapen. Je kan gemiddeld tussen de 350 en 1100 calorieën per uur verbranden. Het werkelijke aantal is onder meer afhankelijk van je tempo, het terrein en je gewicht! Bovendien is het bevorderlijk voor je immuunsysteem, geen luxe in deze pandemie. Indien je vijf of meer dagen per week 30 min tot 1 uur per dag fietst of loopt, wordt het lichaam sterker en is het beter in staat virussen en griep af te weren.

Tip 1: nu op pad, let dan op je kleding!

Voor je het huis verlaat om buiten te gaan sporten, denk dan goed na over je kleding. De stelregel voor buitensport anno november is simpel: denk in laagjes! Een eerste laag op de huid is best een thermisch, zweetafvoerend shirt. (Dr-Fit-Technology, verkrijgbaar in elke sportwinkel). Vooral voor de lopers is dit belangrijk. Daarboven draag je een laag die de warmte moet vasthouden (een trainingspull) en de derde laag is dan een windjack of regenjas die je moet beschermen tegen wind en koude. Heb je het te warm dan kan je gerust een laagje uittrekken.  Voor sokken geldt hetzelfde als bij de shirt: katoen is een absolute afrader. Hardlopen met natte sokken zorgt dat je blaren krijgt, voorkom dus doorweekte voeten. Winterse temperaturen zijn er nog niet, maar als u in de vroege of late uurtjes buiten gaat sporten, denk er dan aan om uw volledige lichaam te bedekken. Handschoenen, dikke sokken en een muts of pet zijn geen luxe-artikelen als het koud is.

Tip 2: warm goed op bij koude

De kleding en schoenen zijn in orde? Voor je begint aan je loop of fietstocht in de openlucht, warm je best goed op. Met koude spieren meteen in overdrive gaan, is vragen om spierproblemen. 

Tip 3: drink en eet genoeg

'Ik neem geen drinken mee, want het is toch koud en ik wil er snel komaf mee maken.' Een veelgehoorde stelling en volledig foute stelling van mensen die in de winter gaan sporten. Ook bij koude temperaturen verlies je veel vocht. Dus pak zeker drinken mee als je gaat sporten. Ben je van lang te gaan fietsen: eet daarnaast genoeg koolhydraten en suikers. Die stoffen worden snel verbruikt door je spier- en hersencellen om de kou te trotseren en energie te geven.

Tip 4: maak jezelf zichtbaar

Tijdens de wintermaanden is de kou niet het enige gevaar. Als loper of fietser ben je minder zichtbaar door de kortere dagen. Trek het best fluorescerende felle kleuren aan. Roze, geel, rood, felblauw...het maakt niet uit. Als je maar goed zichtbaar bent.

Tip 5: wees voorzichtig

Sporten, en dan vooral fietsen, in de herfst en winter vergt meer voorzichtigheid dan in de lente en zomer. De wegen zijn vochtig en glad en vaak liggen er bladeren op het wegdek. Een ideale combinatie voor een glijpartij. Dus wees voorzichtig als je in een bocht fietst of een steile helling afloopt.

Tip 6: geniet

Sporten in de open lucht is goed voor de ziel! Ideaal tegen stress. Geniet van de open lucht, van de fysieke inspanning. 

Recent nieuws

Blijf in contact met uw leden via videobellen

Het is ondertussen weer een tijdje geleden dat u alle leden van uw club nog samen in de dojang hebt gezien. Geen trainingen, wedstrijden, activiteiten, eetdagen etc. Toch kunnen we ook in deze tijden allemaal met elkaar in contact blijven op een veilige manier via videobellen. Voor wie nog niet zo vertrouwd is met videobellen helpen wij u graag op weg met een korte handleiding!

Lees meer
Nieuw beleidsplan 2021-2024

2021 ... een jaar vol nieuwe kansen én een nieuw beleidsplan!

Lees meer
Gezond sporten bij koude temperaturen

De sportzalen in Vlaanderen zijn nog een tijdje gesloten maar dat wil niet zeggen dat we niet in de open lucht mogen gaan sporten. Met het relatief zachte herfstweer dat er nog aan zit te komen, zijn fiets - of looptochten ideaal om de conditie te onderhouden. Maar buiten sporten in de herfst en winter is nog wat anders dan in een sportzaal. Wij zetten voor u de belangrijkste tips over sporten in openlucht op een rijtje.

Lees meer
Leer thuis alle Poomsae dankzij Kukkiwon-instructiefilmpjes

Voor de liefhebbers van Poomsae en taekwondo in het algemeen, heeft Kukkiwon een magistrale reeks instructievideo's op het wereldwijde web gezet. Wij hebben ze voor u samengevoegd in één nieuwsbericht. 

Lees meer
Webinar 'Geef je club een digitale boost'

De webinar 'Geef je club een digitale boost' van Jeffrey vindt plaats op maandag 23 november om 20 uur.

Lees meer
Corona-update 28 oktober 2020

Strengere maatregelen met onmiddellijke ingang

Lees meer
Club in de kijker: Saju Zulte

De volgende club die we voor u in de kijker zetten is de Oost-Vlaamse club Saju Zulte! Een babbel met hoofdtrainer Andries Deschans over de geschiedenis van zijn club, de spinoff die zich toespitst op zelfverdediging en het geslaagde huwelijk met de gemeente Zulte.

Lees meer
Vice-president van World Taekwondo overleed in september

De taekwondofamilie over heel de wereld is in rouw door het overlijden van vice president van World Taekwondo, de Egyptische generaal Ahmed Fouly (70). De alom gerespecteerde Fouly overleed in september aan de gevolgen van een eerder opgelopen hartaanval.

Lees meer